środa, 8 grudnia 2021

Serwetka z indyjskim haftem Kasuti

Powstała nowa serwetka. Tym razem pokusiłam się o zrobienie hinduskiego haftu techniką Kasuti. Ten rodzaj haftu nazywany jest również indyjskim blackworkiem.

Mój haft jest skomponowany z kilku osobnych wzorów. Najpierw wyhaftowałam niebieskie jelenie, potem wyhaftowałam nad nimi  koło z kwiatami. Zachwiała mi się proporcja, dohaftowałam symetrycznie cztery smoki. Ponieważ nadal były puste miejsca i wyglądało to dziwnie, wyszyłam złote ptaki i pod nimi małe elementy.

W hinduskim hafcie kolor odgrywa symboliczną rolę i ma swoją kolejność według ważności. Do mojego haftu kolory dobierałam sama, ale takie, jakie są charakterystyczne dla tego rodzaju haftów. 

"Kolory najczęściej używane w Kasuti to pomarańczowy, zielony, fioletowy i czerwony. Kombinacja kolorów w tych czterech kolorach to czerwony, pomarańczowy i fioletowy lub czerwony, zielony i pomarańczowy. Biel dominuje na czarnym i ciemnym tle. Niebieski i żółty są rzadko używane jako kombinacja, ponieważ tworzą kontrastową harmonię. Jasnoróżowe, jasnozielone i cytrynowożółte są rzadko używane. Ważną cechą haftu Kasuti jest prawdziwy artystyczny sens, gdy jest wielokolorowy z harmonijnym połączeniem. Igły używane do robienia kasuti powinny być wykonane ze stali."

 https://textilevaluechain-in.translate.goog/in-depth-analysis/articles/traditional-textiles/kasuti-embroidery-of-karnataka/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

Trochęwięcej  o hafcie Kasuti


 

" Kasuti (Kai = ręka i Suti = bawełna) pochodzi ze stanu Karnataka, ale również używane gdzie indziej, jak w sari Kanchipuram. Kasuti jest wykonywana pojedynczą nitką i polega na liczeniu każdej nitki na materiale. Wzory są zszywane bez węzłów, dzięki czemu obie strony materiału wyglądają jednakowo.

Historia Kasuti sięga okresu Chalukya. [2] Nazwa Kasuti pochodzi od słów Kai (co oznacza ręka)
 i Suti/suttu (co oznacza owijanie/splot), wskazując czynność wykonywaną przy użyciu bawełny
 i rąk.[3] Od kobiet dworzanin w królestwie Mysore w XVII wieku oczekiwano biegłości w 64 sztukach,
 a jedną z nich była Kasuti.[3] Haft Kasuti zawiera wzory ludowe inspirowane wzorami rangoli z Karnataki,
 hafty lustrzane oraz hafty ze złotej i srebrnej nici były najczęściej używane na specjalne okazje, 
takie jak wesela. 

 
W Karnataka Sarees haftowane Kasuti miały być częścią ślubnego trousseau, 
z którego jedno sari wykonane z czarnego jedwabiu z haftem Kasuti, zwane Chandrakali saree, 
miało pierwszorzędne znaczenie.
Praca Kasuti polega na haftowaniu bardzo skomplikowanych wzorów, takich jak gopura, rydwan, palankin, 
lampy i muszle. Do Kasuti wykorzystywane są lokalnie dostępne materiały. 
Wyhaftowany wzór jest najpierw zaznaczany węglem lub ołówkiem, a następnie dobierane są
 odpowiednie igły i nici. Praca jest pracochłonna i polega na liczeniu każdej nitki na materiale.
 Wzory są szyte bez użycia węzłów, aby obie strony materiału wyglądały podobnie.[4]
 Aby uzyskać pożądany wzór, stosuje się różne rodzaje ściegów.
 Niektóre z zastosowanych szwów to Gavanthi, Murgi, Negi i Menthi. 
Gavanthi to podwójny ścieg biegowy używany do zaznaczania pionowych, 
poziomych i ukośnych linii, Murgi to ścieg zygzakowaty, Negi to ścieg biegowy,
 a Menthi to ścieg krzyżykowy przypominający nasiona kozieradki.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kasuti


"W hafcie Kasuti stosowane są cztery rodzaje ściegów znane jako Gavanti, Murgi, Negi i Menthi


 

1. Gavanti - najczęściej używany podwójny ścieg biegowy, który jest przerabiany w kierunku poziomym, pionowym i ukośnym. Nazwa Gavanti oznacza w języku kanaryjskim węzeł
2. Murgi - ścieg zygzakowaty przypominający stopnie drabiny. Ściegi są schludne i uporządkowane z przodu iz tyłu materiału.
3. Negi - to zwykły ścieg zwany cerowaniem lub ściegiem tkackim, przerabiany długimi i krótkimi liniami prostymi. Wzory przypominają wzory tkackie, a słowo „ney” oznacza tkanie w języku kanaryjskim.
4. Menthi - Zwykły haft krzyżykowy, co oznacza "rozwidlony ścieg" lub nasionko kozieradki w języku kanaryjskim. Zwykle służy do wypełniania ściegu Negi
 
Źródło zdjęcia – Voice of Fashion, pinterest"

" Motywy użyte w Kasuti pochodzą z architektury świątyń, gopuram z południowych Indii, a także kwiatu lotosu, rattów i palankinów, motywy ptaków, takie jak papuga, paw, łabędź i wiewiórka są powszechne. Użyte motywy zwierzęce to święty byk, słoń i jeleń. Inne wzory użyte w hafcie Kasuti to bydło, kołyska, doniczka i Tulsi katte (katte to obudowa świętej rośliny Tulsi). Rzadko widuje się konie, lwy czy tygrysy, ale catsa i psy nigdy nie są widywane. Wśród motywów kwiatowych najczęściej używany jest lotos."

 https://textilevaluechain-in.translate.goog/in-depth-analysis/articles/traditional-textiles/kasuti-embroidery-of-karnataka/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

 

 Moja serwetka z haftem Kasuti

Zdjęcia wkleiły mi się w różnej kolejności.

 Góra haftu. W tym elemencie widać ramiona swastyki. jej znaczenie opisałam na końcu postu. Występuje ona bardzo często w haftach hinduskich

Cała serwetka. Haft kończy się na 2/3 wysokości. Zostawiam puste miejsce na górze serwetek, bo najczęściej na nim stawiam wazon lub lampkę
Smoki hinduskie

Zakochałam się w tych jelonkach, ale zdecydowanie za dużo ich w tym hafcie.
Złote ptaki, też przefajne.

Haft Kasuti wymaga specjalnego prowadzenia ściegów tak, by prawa strona wyglądała tak, jak lewa. Na schematach są narysowane strzałki i numery ściegów. Mój haft nie jest taki precyzyjny, haftowałam go jak zwykły blackwork.

Wymiary- haftowałam na kupionej, gotowej serwetce o wymiarach 40x40 centymetrów.

Materiały:

Tkanina: biała kanwa Aida 14ct.

Nici: mulina DMC, Anchor i Ariadna (potrójna nitka)

Kilka wzorów, znalezionych w sieci









"Swastyka, według encyklopedii powszechnej, jest "krzyżem złamanym". Jej nazwa w sanskrycie znaczy "na szczęście". Ze swastyką wiążą się w Indiach prastare obrzędy. Gdy dziecku pierwszy raz obcina się włosy, na jego główce maluje się swastykę, by odpędzić złe moce. Znak swastyki umieszcza się na drzwiach domów i świątyń, na świętych malowidłach, na kartkach z życzeniami ślubnymi. Wszystko to na szczęście. Symbolika swastyki, według Anila Bhanota, innego działacza hinduskiego, jest przejrzysta. Jej ramiona oznaczają pomyślność, niewinność, poświęcenie i czystość - ta ostatnia właśnie miała sprawić, że swastykę przywłaszczyli sobie niemieccy nacjonaliści, owładnięci ideą czystości rasowej. Hinduska swastyka jest w kolorze wschodzącego słońca, a między ramionami ma kropki, symbolizujące cztery najstarsze rasy: kaukaską, czarną, chińską i mongolską. Swastyka występowała też w kulturach Chin, Majów, Celtów, amerykańskich Indian."

https://www.blogger.com/blog/post/edit/5343039534215966816/1516699346872314573

 


 

6 komentarzy:

  1. Niesamowite hafty. Patrzę,patrzę i podziwiam. Pozdrawiam serdecznie 🍁🍁

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejny super ciekawy wpis u Ciebie. Nie wiedziałam że jest hinduska odmiana blackworka-bardzo ciekawe.Dzięki za tak obszerne informacje na temat tego haftu-dla mnie to bardzo interesujące.Fajnie skomponowałaś tą serwetkę i świetne kolory.Dzięki też za udostępnienie wzorów.Mnie najbardziej podoba się słoń i ten duży ptak /wygląda na pawia/

    Znalazłam blog gdzie Hinduska pokazuje technikę wykonania tego haftu
    http://kasuti.blogspot.com/2013/12/kasuti-sampler.html
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, znam ten blog. Zainteresowałam się Kasuti przy hafcie rosyjskim, tym z kogutami (czerwonym). Przeczytałam na jakiejś stronie, że te hafty mają wspólne pochodzenie. I tak dotarłam do opisu wykonania i innych rzeczy na temat Kasuti. Kiedyś wyhaftowałam cały kilim haftami w stylu Rangoli- jest na bocznym pasku. I wtedy również dowiedziałam się o Kasuti. Mnie w ogóle interesują hafty hinduskie. Pewnie pokuszę się o taki ze ściegami kuth i z lusterkami- shisha.

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Prawda? Na kanwie nie wygląda tak ładnie, jak na innej tkaninie, ale ja się dopiero uczę tych haftów i na kanwie najbardziej równo te ściegi wychodzą.

      Usuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Będzie mi miło, gdy zostawisz komentarz. Staram się odpowiadać nawet w starszych postach.