wtorek, 28 września 2021

Wprawki

 Najpierw podziękowania dla Marysi, która przysłała mi wzory na piękne hafty. Są śliczne i tym cenniejsze, że wystarczy je tylko naprasować, nie trzeba nic przez kalkę przebijać.

Marysiu, wzory są śliczne. Jak tylko skończę zaczęty projekt, wybiorę któryś z nich i wyhaftuje. Bardzo Ci dziękuję.

Kilka z nich



Padał deszcz, a kiedy pada deszcz, to buszuję po Pintereście w poszukiwaniu inspiracji i ciekawych wzorów.
O dawna staram się poznać różne techniki haftu i różne jego ściegi. Przećwiczyłam ściegi rococo, jakobińskie, "bajo", przyszedł czas na nowe.

W zeszłym roku ćwiczyłam takie ściegi. Szybko się zniechęciłam. Nie wychodziło i już.

Ze wszystkim były problemy- z odczytywaniem wzoru, z liczeniem, z równością ściegów. Odłożyłam. 

Żółta gwiazda, żółty tulipan i to coś brązowe, zostały dohaftowane niedawno.

W zeszłym tygodniu postanowiłam zgłębić, jak się takie ściegi wykonuje. Ale znów miałam problem z nazwami, bo na Pintereście wszystko jest wymieszane. Owszem, podstawowe ściegi i w ogóle haft hardanger jest w miarę uporządkowany, to inne ściegi, które mnie interesowały występowały i w hafcie needlepoint i w innych technikach.

Najczęściej na hasło needlepoint ukazywały się hafty, przede wszystkim, płaskie, potem robione tymi typowymi ściegami do needlepoint. 

Owszem, znalazłam blog: "Polski needlepoint", ale raczej instruktaży, jak jaki ścieg haftować, nie znalazłam, a amerykański blog, do którego jest odsyłacz, występuje jako 404.

No dobra, jak zwał, tak zwał, postanowiłam poćwiczyć takie ściegi. Oczywiście w ramach moich "zdolności", czyli te najprostsze. Coś takiego.

I coś takiego

Nie są to ideały, bo ćwiczyłam, by nabyć wprawy. Przede wszystkim, rozgryzałam kolejności stawiania ściegów w poszczególnych wzorach. Ta kolejność jest ważna, ponieważ decyduje o ładnym rozkładaniu się nici.

Obejrzałam też sporo filmów na YT, w których wyraźnie widać, jak i co należy po kolei haftować.

Przeczytałam również wskazówki, dotyczące doboru tkaniny, igieł i nici do poszczególnych technik i ściegów. A ponieważ ja jestem niedowiarek i często idę "na skróty", to kilka razy przekonałam się, że faktycznie, te wskazówki są po to, by się ich trzymać i nie kombinować.

I tak:

- faktycznie w hardangerze należy używać kordonka 5 lub innej nici o takiej grubości, a ja nie wierzyłam i haftowałam cieńszymi nićmi, przez co haft był marniutki i prześwitywała tkanina między nitkami

- rzeczywiście w hardangerze najlepiej haftuje się na tkaninie przeznaczonej do tego haftu,

próbowałam na kanwie, ale źle się liczy,

- needlepoint najlepiej wychodzi na przeznaczonej dla niego monokanwie, haftowałam na kanwie i przeżyłam horror z liczeniem, nitki nierówno układały się lustrzanie do siebie,

- akurat na monokanwie 22ct cienkie nitki ładnie odzwierciedlają wzór, Rosjanki haftują na monokanwie18ct i polecają grubsze nici. Nasze panie w blogu o needlepoint, również.

Jest mnóstwo zaleceń przy hafcie needlepoint- a to ramka, a to gruba igła, by układać równo nici, a to kilka rodzajów nici, igły itp. Wystraszyłam się, bo nie o to mi chodziło. Nie mam zamiaru wchodzić głęboko w ten rodzaj haftu, dlatego odpuściłam trudniejsze ściegi. Serduszka, aniołki, rozetki owszem, jako uzupełnienie haftu o różnych technikach.

Ale muszę przyznać, że to, co panie haftują i pokazują na blogu "Polski needlepoint" jest imponujące i prześliczne.

A hardangera wykorzystam też tylko kilka najprostszych ściegów. Może kiedyś, później oba rodzaje haftów bardziej mnie wciągną.

 

 










13 komentarzy:

  1. Super te Twoje wprawki needlepoint.Szkoda że Polski Needlepoint pomału zamiera a takie fantastyczne projekty wyszywałyśmy.Na pinteresie jest sporo darmowych wzorów a na stronieANG są jeszcze dostępne małe schematy
    https://www.needlepoint.org/page/HUMs?fbclid=IwAR21HFl1GE19i51JllgpDJM8CWPpYk1Oihao_o6jkLGmr1HTAgbH0gnAD0U
    Ja najbardziej lubię wyszywać na tzw.krawieckim sztywniku.Dobrze się sprawdza przy samplerach,dziurki są dobrze widoczne i jest równy splot.Trochę gorzej wyszywasię na kanwie 20 bo jest mało sztywna.Ja do needlepointa używam kordonków.Nie inwestuję w monokanwę i specjalne nici perle.Na pinteresie są instrukcje jak wyszywać poszczególne ściegi.Polecam także ten blog ze schematami projektów needlepoint
    http://olgamaxden.blogspot.com/2016/04/sal-easter-egg.html
    Warto popróbować -powodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze taka stronę znalazłam
    https://pl.pinterest.com/pin/110197522122092618/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje Elżusiu za rady. Szukałam tego sztywnika, ale nie znalazłam. Może nie tam gdzie trzeba. Poszukam jeszcze raz. Też staram się wykorzystać to, co mam, bo mam tego sporo i leży- nici kanwy tkaniny. Ale na złość, nie mam kordonku 5, a jest on drogi- na razie nie kupuję.
      Właśnie walczę z Pinterestem, bo nie chce mnie zalogować. Pisze jakieś bzdury, że zastrzegłam sobie prawa autorskie. W ogóle to się kupy nie trzyma. No, ale na razie nie mogę wejść nawet na swoje konto i swoją stronę.

      Usuń
  3. Soniu,ja mam sporo tego sztywnika,chętnie się z Toba podzielę tylko napisz jakiej wielkości kawałki chcesz Podaj adres na maila
    klisz.elzbieta@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Na razie Marysia przysłał mi piękne wzory, dlatego najpierw haft płaski. Ale jeżeli dojdę do wniosku, że faktycznie potrzebuję ten sztywnik, to ukłonię się i pięknie poproszę Ciebie o przysłanie:)A może Ty coś potrzebujesz, a ja mogę mieć to w nadmiarze?

      Usuń
    2. Mam teraz sporo monokanwy i te też trzeba wykorzystać:)

      Usuń
  4. Dzięki,narazie muszę pokończyć hafty które pozaczynałam.Nie chcę żeby w zastraszającym tempie przybywało mi ufoków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale Wasze hafty, tam na needlepoincie, naprawdę są zachwycające i wzbudzają szacunek. Gdzie mnie do nich:)

      Usuń
    2. Tamte projekty były dosyć duże i niektóre też trudne chociaż dziewczyny szczególówo tłumaczyły za zgodą projektantek .Niestety nie możemy już korzystać z tamtych projektów chociaż akcja ANG trwa nadal.Jestem pewna że sobie poradzisz ,trzeba tylko trzymać się ściśle schematu.Jak spróbujesz ,to już przepadłaś .To bardzo wciągająca technika haftu.
      Powodzenia
      Powodzenia

      Usuń
    3. Znalazłam na tej stronie małe hafciki. Wybrałam trzy. Może uda mi się je wyhaftować.
      Dziękuje za wskazówki:)

      Usuń
  5. Cieszy mnie to , że się podobają. Mam nadzieję , że dobrze się też odbiją. Powodzenia w haftowaniu. Pozdrawiam serdecznie 🌷🌷🌷🌷🌷

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze raz bardzo dziękuję. Sprawiłaś mi ogromną radość. Wszystkie wzory bardzo mi się podobają.
      Skończę tylko jeden haft i zabiorę się za Twoje wzory. Już mam wybrany pierwszy.

      Usuń
  6. Zawsze lubię czytać, jak blogerka coś wysyła blogerce, to jest po prostu przepiękne. Wzory cudne i pewnie będziesz się przy nich fajnie bawić, czego ogromnie życzę. Prześliczne są Twoje wprawki, Twoja pasja, chęć nauki, przeżywania życia, a nie egzystencji. Masz w sobie to COŚ, co budzi motywacje, radość, wiarę!!!! <3 :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Będzie mi miło, gdy zostawisz komentarz. Staram się odpowiadać nawet w starszych postach.