sobota, 30 czerwca 2018

Złote ptaki


Moja kolekcja ptaków powiększa się, a do teraz nie wyhaftowałam sobie ptaka w stylu secesyjnym. Bardzo lubię secesję i wypadałoby mieć wyhaftowany chociaż jeden pierzasty okaz w tym stylu. Kliknęłam w Net hasło "ptaki- secesja" i pokazało mi się sporo wzorów pawi. Hm…. Trudne do wyhaftowania i chociaż mam w planie takiego sobie zrobić, jakoś mnie nie pociągały. Szukałam dalej i znalazłam to.

Stwierdziłam, że to fajny, dosyć prosty wzór i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby go wyhaftować. Oprócz ptaków spodobały mi się róże Mackintosha
Róże te, to „znak firmowy” secesji. Nawet gdyby ktoś nie skojarzył mojego haftu z tym stylem, to róże powinny naprowadzić go na właściwy trop.

Są one wykorzystywane w sztuce secesyjnej prawie wszędzie. W biżuterii, malarstwie, architekturze, modzie, witrażach itp.

„Charles Rennie Mackintosh (ur. 7 czerwca 1868 w Glasgow, zm. 10 grudnia 1928 w Londynie) – szkocki projektant architekt i malarz, tworzący w stylu secesji.
Mąż malarki Margaret MacDonald. Wraz z nią, jej siostrą Frances MacDonald i z mężem siostry Herbertem MacNairem, Mackintosh był jednym z członków grupy Glasgow School, znanym jako „Four”. Pokazana w Wiedniu w 1900 roku wystawa tych artystów wywarła znaczący wpływ na przedstawicieli Secesji Wiedeńskiej, którzy zaczęli się na nich wzorować. Oprócz budynków Mackinthosh projektował także meble i wnętrza. Za życia nie został doceniony i zmarł w biedzie. Obecnie uważany za jednego z najbardziej znaczących projektantów secesyjnych[1], swoją sławę zawdzięcza bardziej nowatorskim projektom wnętrz niż nielicznym zrealizowanym projektom architektonicznym[2].



Charakterystyczne dla jego projektów mebli są surowe, geometryczne kształty, smukłe proporcje i mała ilość ozdób[3]. Stworzył też wiele projektów krzeseł o bardzo wysokich oparciach, często składających się z listew, które podkreślały jeszcze wysokość, monumentalność, a jednocześnie smukłość mebla[4].”

  Broszka

 

„Charakterystyczne dla ich twórczości są, inspirowane prerafaelityzmem oraz dziełami Beardsleya i Tooropa, smukłe, fantasmagoryczne postacie oraz stylizowane kwiaty róży. Te i inne elementy umieszczone w pajęczynie długich, cienkich linii przywodzą na myśl celtyckie ornamenty. Mają też odniesienia mistyczne i symboliczne.”



Zakładałam, że będzie łatwo i szybko. Nie było. Najpierw wzór. To jest rysunek o nieregularnej kresce. W dodatku ptaki różnią się od siebie. Przerysowując, starałam się by, mniej więcej, zachowana była symetria, ale niezbyt się to udało. Toteż, jeżeli ktoś chce w moim hafcie odnaleźć piękną równowagę między prawą i lewą stroną, to jej nie znajdzie. Wybierając kolory od razu założyłam, że ptaki będą złote. No takie chciejstwo miałam- wyhaftować złote ptaki. I tu znowu klops. Po wyhaftowaniu kawałka, okazało się, że haft jest ordynarny, nachalnie odpustowy. A ja chciałam złote mieć. Wyhaftowałam muliną koloru „stare złoto” i uzupełniłam złotą nitką. Myślę, że efekt jest zadowalający. Przynajmniej mnie:) Reszta haftu poszła dosyć gładko.
Mój haft
I wśród innych ptaków
Wielkość haftu 15x15 cm.
Tkanina: Linda 27ct ecru
Nici: mulina firm DMC, Ariadna, Diamant DMC  D3821
 PS. Wzory róż Mackitosha






10 komentarzy:

  1. Niby znałam hasło "secesja" ale jakby mnie kto spytał o szczegóły to nic bym nie umiała powiedzieć.
    A teraz już wiem co nieco i dziękuję za to. Ptaki wyglądają fajowo, ale bardziej mi się podobają róże. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nan końcu posta zamieściłam kilka wzorów takich róż. Może się skusisz i wyhaftujesz:)

      Usuń
  2. Taką broszkę i taki wazon to bym chciała mieć.Może zrobię jedną z róż...koralikami, może być zabawnie. No ale poczekam aż moi wyjadą.Nie lubię robić "na raty" z braku czasu. Fajnie wyszły te ptaszeczki, są takie delikatne i całość taka nieco eteryczna.
    Miłego;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Motyw róży jest uniwersalny i bardzo dekoracyjny. Broszka(?)- róża może być interesująca.Ptaszeczki dały trochę popalić. Coraz częściej przekonuję się, że nie ma łatwych wzorów i nie ma łatwych haftów.

      Usuń
  3. Fantastyczne! Piękne dzieła sztuki Ci wyszły a ja przy okazji dowiedziałam się w sposób absolutnie miły, ciekawych rzeczy, dzięki i pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki:) Sama, przy okazji, poznaję wiele fajnych rzeczy. Secesja to mój ulubiony styl w sztuce. Mogłabym godzinami oglądać, czytać wszystko o nim i jego twórcach.

      Usuń
  4. Wszystko co wielkie umiera w będzie oczekując docenienia
    Przepięknie sobie poradziłaś
    To dzieło sztuki
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, ale do dzieła jeszcze trochę brakuje:):)Ktoś proponował mi wystawę. Zobaczymy:)

      Usuń
  5. Kolory trafione fantastycznie. Myślę ,że lepiej być nie mogło.
    Muzeum secesji jest w Płocku. To tylko 45 km ode mnie. Chętnie posłużę za pilota gdybyś (gdybyście )się zdecydowali zobaczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Płock ciut za daleko, a szkoda, bo chętnie zwiedziłabym to muzeum.

      Usuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Będzie mi miło, gdy zostawisz komentarz. Staram się odpowiadać nawet w starszych postach.