czwartek, 21 października 2021

Czerwony haft karelski

 Skończyłam haft na serwetce. To wzór haftu rosyjskiego

"...można wyróżnić dwie główne tradycje haftu rosyjskiego, pochodzące odpowiednio z północy i centrum Rosji. Hafty z północy charakteryzują się licznymi wzorami figuratywnymi i ograniczoną gamą kolorystyczną. Rosjanie nazywają ten styl „malowaniem”. Czerwony, uważany za kolor piękna, jest kolorem bardzo dominującym, a główne ściegi, które są używane to ścieg tylny i podwójny ścieg biegowy. Hafty wykonujemy czerwoną nicią na białym materiale lub białą nicią na czerwonym materiale. Ważnymi motywami są Sun Chariot oraz przedstawienia koni i jeźdźców. Ten styl występuje również w centralnej Rosji, ale jest typowy dla północno-zachodnich części kraju. Występuje również wśród grup etnicznych Vepsians i Karelian. (...)

 

https://trc-leiden.nl/
trc-needles/individual-textiles-and-textile-types/samplers/russian-embroidery

Wzór znalazłam na tej stronie

https://img-fotki.yandex.ru/get/6421/175336161.3/0_a057c_6aeb4d7d_orig


 Mój haft

Widać, że haft jest w dwóch odcieniach. Nie było to zamierzone. Po prostu zawsze coś mi się musi podczas haftowania pokiełbasić. Chciałam upłynnić starą mulinę Ariadny. Dobrze, że zaczęłam haftować środkową część (zdarza mi się haftować kilka elementów z różnych stron haftu równocześnie), bo kiedy wyhaftowałam tak 2/3 to zorientowałam się, że nici mi nie starczy. 

Próbowałam dobrać nici DMC i Anchora, ale żadne  nie były w tym odcieniu co Ariadna. Boczne części wyhaftowałam zbliżonym odcieniem DMC.

Ten haft pożarł mnóstwo nici, dlatego czuję się trochę usprawiedliwiona tym niedoszacowaniem. 

Haft jest czasochłonny- mnóstwo drobnych ściegów. Niektóre haftowałam przez dwie kratki, ale większość po jednej. Skróciłam  (wysokość listwy) dolną listwę o dwie kratki. Oryginał wydawał mi się zbyt ciężki.

Materiały:

- tkanina: biała Aida 14 ct. (gotowa serwetka 40x40 centymetrów).

- nici: mulina Ariadna oraz DMC, podwójna nitka

Wielkość haftu: 27x13 centymetrów.

Miłego dnia

 





14 komentarzy:

  1. A pokażesz kiedyś ten haft? Bo ja go tu nie widzę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś się pomyrdało bloggierowi, już jest haft:) Faktycznie w pierwszej wersji ni było zdjęć:)

      Usuń
    2. Ten rodzaj haftu jest bardzo popularny na Ukrainie- zdobione są nim białe bluzki damskie i męskie koszule. W Bułgarii też się z nim spotkałam. Mnie się on bardzo podoba. Na moim monitorze nie rzuca się w oczy fakt, że nitki nieco się różnią odcieniem. A widziałam też ten rodzaj haftu zrobiony w dwóch kolorach- czerwonym i czarnym, na jednym obrazku.
      Serdeczności;)

      Usuń
    3. A jednak różnią się. Haft ukraiński to głównie krzyżyki, haft karelski nie ma krzyżyków, a ściegi idą po obwodach "kratek". One pozornie są takie same. Haft pasa północnego Rosji zbliżony jest do haftu kasuti w Indiach.
      Jedynie, co te hafty łączy to ornament, jako symbol i inna symbolika, która jest bardzo w haftach rosyjskich przedstawiana.

      Usuń
    4. Pooglądałam hafty Ukraińskie i hafty bułgarskie- ogólnie to są inne, ale przecież może być region, a którym ten rodzaj ściegu w hafcie się pokazał. Znalazłam jeszcze hafty twerskie, które są identyczne z karelskimi. W podziale haftów rosyjskich zaznacza się hafty pasa północno wschodniego i centralnego Rosji i pasa południowego Rosji. A na dodatek, to w pasie wschodnim jest haft bardzo podobny do indyjskiego haftu kasuti:)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Nie, to nie są krzyżyki, choć pierwsze wrażenie świadczy za nimi. Jak się dokładnie przyjrzysz, to zobaczysz, że ściegi idą po obwodach kratek. Ja haftowałam na kanwie, ale Rosjanki haftują na tkaninach o równym splocie np. lnie.

      Usuń
  3. Bardzo ciekawy wzór Mnie przypomina ścieg blackwork.Na tej stronie jest jeszcze jeden ciekawy wzór ale tylko zdjęcie. Zupełnie nie widać dwóch odcieni.Szukałam podobne wzory na pinteresie ale bez powodzenia.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, porównuje się go do blackworka, jednak to nie to samo. Bardziej blackworkiem jest indyjski haft kasuti. Poszukam wzorów.

      Usuń
    2. Może to?
      https://nevsepic.com.ua/ostalnoe-bez-razdela/page,2,25080-russkie-narodnye-ornamenty-vyshivanie-39-foto.html
      https://img-fotki.yandex.ru/get/6519/175336161.3/0_a0577_cfd33d88_orig
      Tu są rosyjskie, ale krzyżykowe
      https://www.livemaster.ru/topic/2757297-nasledie-predkov-russkaya-traditsionnaya-vyshivka
      Wejdziesz na te stronę, to znajdziesz wiele wzorów i karelskich i na krzyżyk

      https://yandex.ru/images/search?pos=0&img_url=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2F27%2Fbd%2F01%2F27bd01944be260b14d30b690e5fdf02d.jpg&text=%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%B0%D0%B6%20%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B5%20%D1%83%D0%B7%D0%BE%D1%80%D1%8B%20%D1%81%D1%85%D0%B5%D0%BC%D1%8B&lr=213&rpt=simage&source=wiz

      Usuń
    3. Ja potrafię sobie odczytać gotowy haft powiększając go. Oczywiście krzyżykowy i nie każdy. Niektóre z tych gotowców da się odczytać spokojnie.

      Usuń
    4. Te zamalowane krateczki to chyba nie są krzyżyki. Pewnie są to ściegi pionowe lub poziome zaszywające kratkę ( zamiast krzyżyka)

      Usuń
  4. Dzięki za linki,już sobie jeden upatrzyłam .Teraz idę poszukać czasu -hi,hi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, czeka Cię ciężkie szukanie, ale powodzenia:)Czekam na haft:)

      Usuń

Dziękuję za zainteresowanie moim blogiem.
Będzie mi miło, gdy zostawisz komentarz. Staram się odpowiadać nawet w starszych postach.